Eerste stage week! 💉

6 mei 2018 - Muona, Malawi

De eerste stageweek zit er alweer op. Afgelopen maandag kregen we een rondleiding door het ziekenhuis, waar ik m’n ogen heb uitgekeken. Je loopt overal gewoon naar binnen, ook al zit de arts met een patiënt in gesprek of wordt er bij een patiënt een katheter ingebracht. Privacy kennen ze hier niet zoals wij dat in Nederland kennen. Voor ons dus heel ongewoon, we keken elkaar dan ook wel eens aan van ‘kunnen we dit maken?’. Hier kan letterlijk alles!!! ‘s Middags kwam Hans (onze docent), met zijn twee dochters aan. We zijn naar de markt gelopen voor wat eieren en tomaten en hebben ook maar gelijk een biertje gedronken 😋. Daar zit je dan, in Afrika, op de stoep, met een biertje in je hand. Zo gezellig met iedereen!

Dinsdag 1 mei ‘dag van de arbeid’, hadden we een vrije dag! Deze dag wordt hier echt gevierd als een feestdag. Voor de lunch werden we uitgenodigd door Raphael, en voor het diner bij Sheila. Wat een eten op 1 dag.... terwijl je de andere dag alleen aan een bordje met rijst zit. Voor mij wat onverwacht, maar wat is ‘t eten hier lekker!!

Woensdag de eerste stagedag. Samen met Sanne naar de man/vrouw afdeling. Daar ga je dan met je gebrekkig Engels. Niet echt héél fijn... maar gelukkig komen we er samen wel 👍🏻. Dit was niet echt een spectaculaire dag, we hebben op het kantoor gezeten en wat papieren ingevuld, waar we niet echt heel veel van begrepen. Dat was niet echt wat we van de afdeling verwacht hadden..

Donderdag was daarentegen echt een leerzame dag! We werden ‘s ochtends meegenomen door een verpleegkundige, die ons alles liet zien en met ons lang de patiënten ging. Op de afdeling lag een man die door een krokodil gebeten was. Deze man is een boer, en moet voor zijn land te onderhouden water gaan halen bij de rivier, waar dus krokodillen in leven. In 2015 was deze man al een arm verloren door een krokodil. Deze man had 5 flinke diepe wonden op zijn benen. We hadden aan de wondbehandelaar gevraagd of we mee mochten kijken met het behandelen van de wond. Naar één keertje kijken vragen ze meteen of je het zelf wil doen. Sanne en ik keken elkaar aan met de vraag of we dat wel gelijk moesten doen 😂. Voordat we het wisten hadden we de schaar en kocher al in onze handen.

‘s Avonds stond er kip op het menu omdat Elise jarig was. Helaas hebben we hier geen supermarkt dus de enige optie was een kip slachten. Hmmm niet echt mijn favoriete bezigheid. Gadverdamme! Hans heeft dan ook de kip geslacht, en wij hebben met z’n alle vol verbazing zitten kijken.

Aangezien het donderdagavond best laat was geworden hadden we het vrijdag zwaar op stage 😂. De warmte deed het ‘m! We waren allemaal dood op en hebben dus ook maar tot 12 uur gewerkt. ‘s Avonds hadden we Sheila en Raphael uitgenodigd voor Elise haar verjaardag. We hebben pannenkoeken gebakken, en oh wat kan je daar van genieten als je al bijna twee weken rijst en pasta eet! En wat kunnen de mensen het  waarderen als je zoiets doet! Wat een liefdevolle bevolking.

Maandag gaan we naar de kinderafdeling.

Liefs,

Nika 💋

1. Brigitte kaal:
    6 mei 2018
    Wat leuk! Als je weer thuis bent ga je dus gewoon zelf achter de kippen aan 😂
    Ben blij voor je dat het eten reuze meevalt . 😓
    Kiekt ut door hè ! 😘
  2. Hannie cillessen:
    6 mei 2018
    Prachtig verhaal Nika. En wat fijn dat je het naar je zin hebt. Veel groetjes en liefs
    Hannie
  3. Jolanda:
    6 mei 2018
    Wat leuk Nika om te lezen. Wij zitten nu bij pap en mam Wat te eten en te drinken. Groetjes😘
  4. Erna van balkom:
    6 mei 2018
    Hey Nika, leuk om op deze manier iets van je te horen. Wat een bijzondere stage! Ik kijk uit naar het volgende verslag.
    Groetjes, Erna en Co.
  5. Tiny, Jolanda en Duuk van Leur:
    6 mei 2018
    Hoi Nika, vanmorgen effe via de app gebeld en hebben toen ook al veel gehoord van de leuke leerzame tijd in Malawi. Leuk om het nog een keer te lezen een prachtig verhaal.
    Al weer bijna 2 weken in Malawi.
    Lieve groetjes,
    Pap en Mam en Duuk
    xxxxx
  6. Willeke:
    Dag lieve nika,
    Wat leuk om dit te lezen dat je het naar je zin hebt!! En och wat ben ik jaloers op je Hahahaha!!
    Ik zei toch alles komt goed (zelfs het eten) 😏
    Heb nog een fijne tijd en ben benieuwd naar he volgende blog!!
    XX
  7. Esther Eijkhout:
    7 mei 2018
    Hallo Nika wat leuk om te lezen hoe het daar allemaal gaat.Fijn dat het eten niet tegen valt. Je bent al heel wat ervaring rijker in deze korte tijd. Ik kijk uit naar de rest van je verhaal....groetjes Esther en familie 😎
  8. Astrid:
    7 mei 2018
    Wat een leuk verhaal weer om te lezen. Fijn dat je het naar je zin hebt. Liefs Astrid xxxx
  9. Ellis Kersten:
    11 mei 2018
    Heyyy Nika,kei leuk om te lezen.Fijn dat het goed gaat.Eerste paar weekjes zitten er al weer op voor je.Gr van ons xxx