De reis is begonnen! 🌍

28 april 2018 - Muona, Malawi

Hallo allemaal,

24 april was het eindelijk zo ver, naar Afrika voor drie maanden. Wat zeker een uitdaging is!

Afgelopen dinsdag vlogen we om 10 voor 9 naar Nairobi (Kenia), een vlucht van 8 uurtjes. In Nairobi moesten we 5 uur wachten... Je merkt meteen dat je in Afrika bent aangekomen. De wc’s tegenover Schiphol... even slikken. Om 11.10 uur vlogen we door naar Lilongwe, de hoofdstad van Malawi. Vanwege de korte vlucht, vlogen we met een klein vliegtuig. Voor mij dus een hele uitdaging omdat ik vliegen niet echt heel fijn vindt 😭. Als je dan op Lilongwe geland bent, en beseft dat je nog een keer de lucht ik moet om door te vliegen naar Blantyre.... Gelukkig is de vlucht meegevallen en met kleine vertraging lande we om 14.30 uur in Blantyre. 😊 En wat is het vliegveld daar primitief. Alles gaat met de hand terwijl wij in Nederland echt het tegenovergestelde hebben.

Met drie taxi’s volgeladen (14 stuks bagage en 7 handbagage), zijn we richting Doodge Lodge gereden waar we een nachtje hebben geslapen. We sliepen met z’n 7e op een kamer, warm, maar erg gezellig!

Donderdagochtend werden we om 08.00 uur opgehaald. Weer was het een hele klus om al die bagage in een busje te krijgen. We zijn naar een grote shopping mall gereden, waar ze toch veel hetzelfde eten hadden als in Nederland. Nog maar even met z’n alle chips ingekocht om toch nog wat lekkers te hebben! 👍🏼

Daarna zijn we doorgereden naar Muona, waar wij tien weken verblijven. Tijdens de rit werd het steeds warmer. Het eerste stuk reden we nog op verharde weg, daarna reden we de onverharde weg op. De onverharde weg, was een lange weg maar Muona toe. Onderweg kwamen we in verschillende dorpjes terecht, waar de bekende armoede van Afrika duidelijk te zien was. Ik heb m’n ogen uitgekeken. Zelfgemaakte kleine huisjes, mensen die zichzelf in de rivier aan het wassen zijn. Kinderen roepen constant ‘MZUNGU’, wat blanke betekend. Hoe dichter we bij Muona kwamen, werden de huisjes duidelijk ‘luxer’.

In Muona aangekomen werden we heel fijn ontvangen. Raphael, Sheila en William stonden ons op te wachten. Tegenover de bevolking hier, zitten wij in een ‘luxe resort’. Wat een omgeving hier, en wat warmte.....

‘s Avond hebben we samen gekookt, wat boven verwachting goed was! De eerste nacht heb ik erg slecht geslapen, er zijn hier zoveel vreemde geluiden. Het is net of dat er een geit de hele nacht naast je raam staat. Het leven begint hier ook echt rond 05.00 uur en dat merk je heel goed.

Vrijdagmiddag zijn we met z’n alle een rondje gaan lopen in het dorp. We liepen langs de school van het dorp. Zodra de kinderen hoogte kregen dat wij in het dorp waren, hadden we er genoeg achter ons aanlopen. Wat zijn die kinderen blij met eigenlijk niks. Even dansen of een high five geven is al genoeg voor een glimlach!

Maandag begin ik samen met Sanne op de man/vrouw afdeling, waar ik heel erg naar uitkijk!